AZ IVECO MEGOLDÁSA – A HI-SCR

Az IVECO innovatív HI-SCR technikája valójában egy különösen magas hatásfokú, csak SCR-t alkalmazó megoldás.

ELEMEI

A HI-SCR rendszerét több különböző, egyaránt nagy hatékonyságú technika alkotja.

DOC – Dízel oxidációs katalizátor
A motorból kiáramló égéstermékek a dízel oxidációs katalizátoron (DOC) haladnak át, ahol a nitrogén-oxidok (NOx) nitrogén-dioxiddá (NO2) oxidálódnak. E folyamat a rendszer következő eleme, a dízel részecskeszűrő (DPF) regenerációját is elősegíti.

DPF – Passzív dízel-részecskeszűrő
A passzív dízel-részecskeszűrő (DPF) olyan szűrő, amely csöveiben megköti a koromrészecskéket. A HI-SCR technikájában rendszeres regenerációs folyamaton megy át, mivel a dízel oxidációs katalizátorban (DOC), illetve a platinacsoportba tartozó fémeken (Platinum Group Metals; PGM) keletkező nitrogén-dioxid folyamatosan kiégeti a szűrőben megkötött kormot.

SCR – Szelektív katalitikus redukció
A szelektív katalitikus redukció (Selective Catalytic Reduction; SCR) reakcióinak elindításához a rendszer a katalizátor előtt redukálószert – többnyire vízben oldott ammóniát – juttat a kipufogógázok áramába, amit a befecskendezett AdBlue adalékanyag – karbamid 32,5 százalékos vizes oldata – bomlásával nyernek.

CUC – Ammónia-utóoxidációs tisztítókatalizátor
Az ammónia-utóoxidációs tisztítókatalizátor (Clean Up Catalys; CUC) olyan speciális katalizátor, amelynek feladata a felesleges ammóniamennyiség eltávolítása a rendszerből. E megoldás szintén fontos elem az Euro VI kipufogógáz-szabvány előírásainak teljesítésében, amelyekben az ammóniára megállapított határérték is szerepel.

MŰKÖDÉS
Az IVECO az Euro VI kipufogógáz-szabvány követelményeinek a HI-SCR rendszer, a közös nyomócsöves (common-rail) befecskendezés és az optimális égésfolyamat hatékony kombinációjával felel meg.

DOC:

A motorból kiáramló égéstermékek a dízel oxidációs katalizátoron (DOC) haladnak át, ahol a nitrogén-oxidok (NOx) nitrogén-dioxiddá (NO2) oxidálódnak. E folyamat a rendszer következő eleme, a dízel részecskeszűrő (DPF) regenerációját is elősegíti.

Dízel-részecskeszűrő (DPF):

A passzív dízel-részecskeszűrő (DPF) olyan szűrő, amely csöveiben megköti a koromrészecskéket. A HI-SCR technikájában rendszeres regenerációs folyamaton megy át, mivel a dízel oxidációs katalizátorban (DOC), illetve a platinacsoport elemein (Platinum Group Metals; PGM) keletkező nitrogén-dioxid folyamatosan kiégeti a szűrőben megkötött kormot.

A karbamidoldat (AdBlue) alkalmazása:

A központi elektronika (ECU) érzékelői hálózatának információi alapján szabályozza a befecskendezett AdBlue mennyiségét. Az injektor élettartamának növelése érdekében az adagolóelemet a motor hűtőköre temperálja.

Hidrolízis: a keverőelemben (Mixer) létrehozott turbulens áramlások, valamint a kipufogócsőben uralkodó magas hőmérséklet hatására a karbamidoldat ammóniára (NH3), valamint szén-dioxidra és vízgőzre bomlik.

SCR + CUC:

A HI-SCR kipufogógáz-utánkezelő rendszer olyan speciális katalizátort tartalmaz, amely az AdBlue vizes oldatot használja fel a nitrogén-oxidokat (NOx) ártalmatlan nitrogénné (N2) és vízzé (H2O) bontó kémiai reakciók során. A folyamat végén az ammónia-utóoxidációs tisztítókatalizátor (CUC) gondoskodik a felesleges ammónia (NH3) semlegesítéséről. Az eredmény a kipufogógáz nitrogén-oxid (NOx) tartalmának több mint 95 százalékos csökkenése.

 A HI-SCR bemutatása