A RENDELEKZÉSRE ÁLLÓ TECHNIKÁK

A belsőégésű motorok károsanyag-kibocsátása alapvetően kétféle módszerrel csökkenthető: a szelektív katalitikus redukció (Selective Catalytic Reduction; SCR) és a kipufogógáz-visszavezetés (exhaust gas recirculation; EGR) technológiáival.

A kihívás: korom vagy nitrogén-oxidok?
Az égéstérben jelenlévő finom koromrészecskéket és nitrogén-oxidokat alapvetően ellentétes kémiai tulajdonságok jellemzik: a koromképződés mérséklésével nő a keletkező nitrogén-oxidok mennyisége, és fordítva. Ennek megfelelően olyan speciális eljárásokat kell alkalmazni, amelyek képződésüket KÖVETŐEN semlegesítik ezen anyagokat. Jelenleg nem létezik olyan dízelmotor, amely az említett mindkét káros anyag emisszióját különleges utánkezelési technológiák nélkül tudná jelentősen csökkenteni.

Az elterjedt megoldások
Piaci vetélytársaink járműveiben alkalmazott megoldások túlnyomó része szelektív katalitikus redukció (Selective Catalytic Reduction; SCR) és a kipufogógáz-visszavezetés (exhaust gas recirculation; EGR) technológiáira épül. Az összetett eljárás igen komplex technikát, egyben alacsonyabb hatásfokot eredményez. Az EGR és az SCR kombinációjával működő erőforrásokat így jóval bonyolultabb felépítés és kevésbé gazdaságos üzem jellemzi, mint a csak SCR-t, illetve HI-SCR rendszereket használó motorokat.

Az SCR a kipufogógázok nitrogén-oxid tartalmát mérsékli
A szelektív katalitikus redukció (Selective Catalytic Reduction; SCR) a kipufogógázokban jelen lévő nitrogén-oxidok mennyiségét csökkenti jelentősen. A folyamat során a kipufogógázokat folyékony halmazállapotú vegyi anyagokkal – többnyire vízben oldott ammóniával vagy karbamiddal (urea) – kezelik, amely reakciók során a nitrogén-oxidok immár ártalmatlan nitrogénre és vízgőzre bomlanak.

Az EGR részben visszavezeti a kipufogógázokat a motorba
A kipufogógáz-visszavezetés (exhaust gas recirculation; EGR) technikája révén a kipufogógázok egy része (15 – 25 százaléka) ismét részt vesz a hengerekben zajló égésfolyamatban. Ennek eredményeképpen kevesebb oxigén szükséges a megfelelő minőségű égéshez, s az alacsonyabb égési csúcshőmérséklet következtében a nitrogén-oxidokból is kevesebb keletkezik.

 A HI-SCR bemutatása