Új taggal bővült az IVECO eddig is gazdag gázüzemű modellpalettája. Az IVECO STRALIS NP 460 a legerősebb gázégető modell a kínálatban, 460 lóerő legnagyobb teljesítményével a legtöbb nemzetközi fuvarfeladathoz is kiválóan megfelel. Ráadásul ezt a gázüzemű járművek körében kimagasló hatótávolsága is támogatja.

Akár 1600 kilométert is megtehet egyetlen tankolással az új IVECO STRALIS NP 460. Ebben a szintén új, 460 lóerős Cursor 13 NP gázüzemű erőforrás segíti, amellyel a STRALIS akár 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot éget el, mint dízel társai. Ráadásul ezzel a motorral jóval csendesebb is a gázolajosoknál (az NP 460 esetében a Piek-teszten 71 decibelnél alacsonyabb zajszintet mértek), és ez természetesen a vezetési kényelemhez is nagyban hozzájárul. A Fiat Powertrain Technologies (FPT) mérnökei fejlesztették a soros, hathengeres, 12,9 literes erőforrást, amely a legerősebb földgázüzemű motor a piacon. Ezzel már végképp alkalmas a STRALIS a nagy kihívást jelentő nemzetközi feladatokra is, míg a tökéletesített égési folyamat jóvoltából főleg hosszú fuvarok esetében kiemelkedően gazdaságos.

 

Az Euro VI elvárásaihoz képest 60 százalékkal kevesebb nitrogénoxidot és 99 százalékkal kevesebb kormot bocsát ki a STRALIS NP 460. Biometán üzemanyag használatával szén-dioxid-mérlege 95 százalékkal kedvezőbb, mint a dízeleké

 

Kifejezetten a gázüzemhez hangolták az új motor speciális befecskendezőit, üzemanyag-ellátó rendszerét, dugattyúit és turbófeltöltőjét. Szikragyújtású sztöchiometrikus égés alkalmazásával az erőforrás akár száz százalék tisztaságú földgázzal is képes működni. Ellentétben a dízelmotor 17:1 sűrítési arányával az új Cursor 13 NP a 12:1 sűrítési arányú égésnek is köszönheti csendes üzemét. Erre az erőforrásra két szabadalmat is benyújtott az FPT. Az egyik egy kopogásérzékelő, amely a motor és a katalizátor tűzvédelme mellett a széles körű üzemanyag-felhasználhatóságért és a fokozott teljesítményért is felel. A másik szabadalom tárgya a reaktív légmennyiség-szabályozó rendszer, amely a sztöchiometrikus arányt szabályozza a sebességváltások során. Ennek köszönhetően fokozatkapcsolások után is optimális a nyomatékleadás és gyorsabbak lehetnek a váltások.

 

A dízelnél csendesebb, tisztább, gazdaságosabb és olcsóbb az IVECO STRALIS NP 460. A kipufogógáz-utánkezelő rendszer csupán egy kompakt, hármas hatású katalizátor SCR-rendszer és részecskeszűrő nélkül, amelynek csekély tömege a hasznos teherbírás szempontjából is előnyös

 

Kategóriájában a legnagyobb, 16,7-től 1-ig terjedő áttétel-tartományú és a legjobb nyomatékátvitel/tömeg arányú az új Hi-Tronix automatizált váltó, amelynek hatásfoka 99,7 százalék. Ehhez kiemelkedő tartósság, és elődjénél tíz százalékkal gyorsabb fokozatkapcsolás társul. Az új automatizált váltóval kompromisszummentes az NP 460 gazdaságossága és környezetkímélő üzemelése, a dízelekkel egyenértékű vezetési kényelem mellett. Továbbá az új automatizált sebességváltó olyan újdonságokat is kínál, mint például a hintáztató funkció, a négy hátrameneti fokozat, valamint a hegymeneti elindulást segítő funkció.

Az üzemanyag-megtakarításban pedig segítséget jelent a domborzathoz előrelátón alkalmazkodó Hi-Cruise hajtásláncvezérlés, a vezetési stílust valós időben kiértékelő rendszer, a sebesség- és nyomatékkorlátozó EcoSwitch kapcsoló és a hatékony sebességváltást segítő EcoFleet. Ezenkívül a hátsó tengely optimalizált áttételezése, a kis gördülési ellenállású gumiabroncsok, az IVECO üzemanyagfelhasználás-tanácsadási szolgáltatása és a Michelin flottamenedzsment-alkalmazása is segít a fenntartási költségek lefaragásában.

 

Legalább akkora teherbírású és teljesítményű, valamint legalább annyira kényelmes és sokoldalú az IVECO új gázüzemű zászlóshajója, mint a dízelek

 

Az új IVECO STRALIS NP 460 sűrített földgázzal (CNG) és cseppfolyósított földgázzal (LNG) egyaránt üzemelhet, illetve akár e kettőt kombinálva is. Természetesen ehhez igazodnak az üzemanyag-tartályok, széles variációs lehetőséggel, rövid és hosszú, jobb és bal oldali LNG-tartályokkal és CNG-palackokkal. LNG-tartályból például háromféle méret választható, a fuvarfeladat és az egyéb kiegészítők számára szükséges helyre és tömegre vonatkozó igények figyelembevételével. Az akár 1600 kilométer hatótávolság a két LNG-tartállyal ellátott kivitelek sajátja, tehát a STRALIS NP 460 valóban minden tekintetben felveszi a versenyt a dízelekkel. Vagyis a legerősebb gázüzemű IVECO szinte minden alkalmazási területen helytáll, a hosszú távú fuvarozástól kezdve az építőipari alkalmazásokig. Ráadásul a gázüzemű modellek is ugyanolyan aprólékossággal specifikálhatók a konkrét fuvarfeladatokra, megkönnyítve az üzemeltetőknek a döntést az alternatív hajtású járművek mellett.