Egyre több vezetéstámogató rendszert építenek be a gyártók a haszonjárműveikbe, amelyek elősegítik a hatékony és biztonságos üzemelést. Ám csakis akkor, ha a gépkocsivezetők megfelelően használják is ezeket. Sokan azonban idegenkednek ezektől, például azért, mert nincsenek tisztában a működésükkel vagy úgy gondolják, hogy egy gép nem lehet náluk ügyesebb.

Napjaink haszonjárművei egyre fejlettebbek, bonyolultabbak, hogy megfeleljenek a folyamatosan szigorodó biztonsági és károsanyag-kibocsátási előírásoknak, valamint az üzemeltetők és a gépkocsivezetők igényeinek, akik minél termelékenyebb, gazdaságosabban üzemeltethető, biztonságosabb és kényelmesebb munkaeszközöket várnak el a gyártóktól.

 

Első pillantásra látszik, hogy egy mai haszongépjárműben sokkal fejlettebb technika dolgozik, mint tíz vagy még inkább húsz évvel ezelőtt, sok-sok új funkcióval, amelyek számos ponton segítik a gépkocsivezető munkáját. Legalábbis, ha a sofőr hagyja, hogy segítsen neki a jármű

 

Az elmúlt egy-két évtizedben ezért számos új műszaki megoldás, funkció és automatizált rendszer került a haszongépjárművekbe, és továbbra is folyamatosan bővül ezek sora. Éppen ezért egy mai korszerű tehergépkocsit egészen máshogy kell vezetni, mint a tíz vagy még inkább húsz évvel ezelőtt gyártott elődjét. Például tíz évvel ezelőtt egy jó sofőr csak sík úton hagyatkozott teljesen a sebességtartó automatikára, dimbes-dombos vidéken maga vette kézbe az irányítást. Emelkedő előtt kicsit gyorsított, már kicsivel a dombtető elérése előtt elvette a gázt, lefelé pedig hagyta túlgyorsulni, lendületet gyűjteni a járművet. Ma ezt elvégzi helyette az IVECO HI-CRUISE rendszer, amely a GPS-adatok és a navigációs rendszer elektronikus térképének domborzati adatai alapján előre látja a jármű előtti két-három kilométeres útszakaszt, és ennek megfelelően vezérli a motort, a sebességváltót és a retardert, beleértve az Eco-roll szabadon gurító funkciót is. A gépkocsivezetőnek csak annyi a dolga, hogy optimálisan beállítsa a rendszer játékterét szabályzó alsó és felső sebességhatárt.

 

A GPS-adatok és az elektronikus térkép domborzati információinak felhasználásával a HI-CRUISE rendszer minden körülmények között több kilométerre előre pontosan tudja, hogy milyen topográfia következik

 

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy még a legjobb sofőrök sem tudják pontosabban eltalálni, hogy mikor mennyire kell gyorsítani, hol kell elvenni a gázt, mikortól lehet engedni szabadon gurítani a járművet, mikor milyen fokozattal kell bekapcsolni a retardert, mint a számítógép. Ez ugyanis például a motorvezérlés adatai és a jármű egyéb aktuális üzemi paraméterei alapján a széljárás hatását is figyelembe tudja venni. Ráadásul a gép rossz látási viszonyok között, sötétben, illetve a gépkocsivezető számára ismeretlen utakon is pontosan látja a jármű előtti kilométerek domborzati viszonyait. Továbbá többórás vezetés után sem fárad, nem lankad a figyelme, nem terelődik el a gondolata, ami az emberről nem mondható el.

 

A fejlett HI-TRONIX automatizált sebességváltó vezérlése számos paraméter villámgyors kiértékelése alapján valóban profi sofőr módjára vált. Mindig és mindenhol

 

A HI-CRUISE azonban csak egy példa. Említhetjük az új IVECO HI-TRONIX automatizált sebességváltót is. Régebben még sok esetben célszerű volt manuálisan beavatkoznia a gépkocsivezetőnek a sebességváltásba, hiszen a gép nem mindig reagált kellő gyorsasággal vagy pontossággal az adott szituációra. Az utóbbi tíz évben azonban annyit fejlődött a hajtásláncot vezérlő számítógépek tudása, az ezeket segítő érzékelők, valamint maguk a szoftverek, hogy ma már aligha akad olyan helyzet, amikor ne a gép határozná meg optimálisan a hajtáslánc működését. Ráadásul a HI-TRONIX már olyan kiegészítő funkciókat is kínál, mint a manőverező mód, amely kis sebességnél kúszással segíti a finom és pontos manőverezést vagy a hintáztató funkció, amely az elakadt jármű kiszabadításához nyújt profi segítséget. Érdemes tehát megismerni és használni ezeket.

 

Az ECOSWITCH kapcsolóval csak egy gombnyomás a gazdaságosabb üzemelés, a menetdinamika számottevő csorbulása nélkül

 

Szintén hasznos az ECOSWITCH kapcsolóval bekapcsolható funkció, amely az elektronikus vezérlésű fékrendszer adatai alapján figyelembe veszi a jármű aktuális összgördülőtömegét, és ennek megfelelően gyorsításkor optimálisan szabályozza a motor nyomatékát. Így a rendszer a „nehézlábú” sofőrök esetén is az elérhető átlagsebesség érzékelhető romlása nélkül tudja csökkenteni az üzemanyag-fogyasztást.

 

A korszerű technika álló helyzetben a motort sem hagyja feleslegesen járni

 

Legalább ennyire tanácsos a gumiabroncsnyomás-figyelő rendszer értékeit is rendszeresen nyomon követni a műszerfalon, hiszen két–három bar nyomáscsökkenést még messze nem vesznek észre a gépkocsivezetők szemrevételezéssel vagy a jármű viselkedése alapján, azonban az átlagos üzemanyag-fogyasztást már ennyi is akár deciliterekkel növelheti, nem is beszélve a vészhelyzeti fékhatás és az abroncs élettartamának romlásáról. Számottevő nyomáscsökkenés esetén egyébként a rendszer hang- és fényjelzéssel figyelmezteti is a járművezetőt.

Az új IVECO tehergépkocsikban már az automatikus motorleállítással is találkozhatunk. Ennek lényege, hogy a rendszer egy előre meghatározott időtartam (néhány perc) után automatikusan leállítja az alapjáraton üzemelő motort. Hiszen ennyi idő elég a turbófeltöltő visszahűléséhez, utána pedig csak feleslegesen károsítja a környezetet és az üzemeltető költségvetését a járó motor. A mindennapos gyakorlatban nem ritka, hogy a gépkocsivezetők 15–20 percig is hagyják alapjáraton ketyegni a motort. Erre pedig semmi szükség.

 

Érdemes megfogadni a gép tanácsait: itt éppen pihenőt javasol, mert a kormánykezelésből arra következtet, hogy a sofőrnek lankad a figyelme

 

Lehetne még sorolni a példákat, azonban ennyiből is jól látszik, hogy valóban érdemes mindenkinek alaposan megismernie munkaeszközét (nem szégyen a kezelési kézikönyvet lapozgatni a pihenőidőben!), felfedeznie és kitapasztalnia minden funkcióját, majd ezeket bátran használni is, amikor csak lehet. Ma már ott tart a járműtechnika, hogy a legprofibb gyári tesztpilóták is csak nagyon speciális, kivételes esetekben tudják legfeljebb egy hajszálnyival túlszárnyalni a gépet. A mindennapokban a legjobb a járműre bízni, amit csak lehet, kényelmesen hátradőlni, átengedni a munka oroszlánrészét a járműnek, és inkább csak a forgalomra koncentrálni. Az eredmény: a korszerű gépkocsi képességeinek maximális kihasználásával hatékonyabb, biztonságosabb és kényelmesebb munkavégzés!

 

Érdemes a munka oroszlánrészét a korszerű járműtechnikára bízni, és élvezni az utazást!