Sokan csak úgy ismerik az IVECO DAILY típust, mint egy strapabíró, jól terhelhető, hatalmas raktérrel vagy felépítménnyel specifikálható, rendkívül sokoldalú, közúti igásló. A DAILY 4×4-es változata azonban nehéz terepen is brillírozik. Egy igazi professzionális jármű professzionális felhasználóknak. Érdemes hát alaposabban is megismerni!

Sok kishaszonjármű-gyártó elintézi a 4×4-es modelljét annyival, már ha egyáltalán kínál ilyet, hogy összkerékhajtást tesz a jármű alá, esetleg néhány centiméterrel megemeli a hasmagasságát és beépít egy hátsó differenciálzárat. Ezzel szemben az IVECO egy ízig-vérig terepjáró járművet készít DAILY 4×4 néven a legnagyobb igénybevételt jelentő alkalmazásokra.

 

A jármű orrára különféle csörlők és hótolólapok is felszerelhetők

 

A gyártó először is alaposan megnövelte a hasmagasságot, így a 3,5 tonnás modellek első, középső és hátsó terepszöge 50, 151 és 33 fok, ami már önmagában is sokat elárul a jármű képességeiről. Mindehhez 48,9 fokos legnagyobb oldaldőlési szög, 45 fokos, azaz százszázalékos mászóképesség és 660 milliméter gázlómélység társul. Ezek a paraméterek bizony terepjárós körökben is elismerést keltenek. Akárcsak a jármű elején a robusztus, három részből álló acéllökhárító, hátulján pedig az állítható magasságú aláfutásgátló.

 

Közúti és terepes gumiabroncsokkal is rendelhető a DAILY 4×4

 

Persze a hajtásláncot is maximálisan felkészítették arra, hogy a DAILY 4×4 a legnehezebb terepviszonyok között is helytálljon. A háromliteres, 170 lóerős, 400 newtonméter legnagyobb nyomatékú dízelmotorhoz csatlakozó, hatfokozatú kézi sebességváltót az osztóműben három terepáttétel egészíti ki, ezáltal összesen 24 előremeneti fokozat áll rendelkezésre. A jármű így egészen lassú tempóban is a hajtáslánc túlterhelése nélkül haladhat, ami nehéz munkavégzéshez éppúgy jól jön, mint extrém terepakadályok leküzdéséhez. A biztos előrejutást ezenkívül három kapcsolható differenciálzár is segíti. Elöl tárcsa-, míg hátul dobfékek lassítják a DAILY 4×4 modellt, amelyhez elektronikus menetstabilizáló is jár.

 

A rövidfülkés modellek 3050 és 3400, míg a hétszemélyes, duplafülkés változatok 3400 milliméter tengelytávolsággal készülnek

 

A különféle munkaeszközök, felépítmények, illetve berendezések működtetéséhez pedig a sebességváltóra és az osztóműre is rendelhető mellékhajtás. A DAILY 4×4 modell sokoldalú alkalmazhatóságát fokozza, hogy rövid- és duplafülkés változatokban is készül 3,5, illetve 5,5 tonna össztömeggel, sőt, fosztott alvázként is elérhető például expedíciós lakóautók vagy terepjáró minibuszok építéséhez. Ahol profi megoldásokra van szükség, ott a DAILY 4×4 nem vall szégyent.