Mi születik abból, ha keresztezzük a korszerű, kényelmes, biztonságos és hatékony közúti STRALIS típust a legendásan masszív, jól terhelhető és kiváló terepjáró képességű építőipari TRAKKER tehergépkocsival? Hát a STRALIS X-WAY! Az IVECO új, könnyűterepes teherautója az ausztriai MAWEV-Show építőgép-kiállításon mutatkozott be a régió ügyfeleinek és a szaksajtó képviselőinek, akik egy kis terepes tesztpályán több változatát is kipróbálhatták.

Idén már tizedik alkalommal rendezték meg március közepén a MAWEV-Show építőgép-kiállítást St. Pölten mellett, ahol kétszázezer négyzetméteren több mint 250 kiállító több mint ezer géppel, illetve járművel várta az érdeklődőket. Ráadásul ezek jó részét a gyakorlatban is kipróbálhatták a vendégek, például a tehergépkocsikat a kiállítási terület egyik sarkában rögtönzött dombocskán kialakított tesztpályán. Közvetlenül e pálya mellett helyezkedett el az IVECO méretes standja, amelyen a STRALIS X-WAY állt a figyelem középpontjában. A típus rendkívüli sokoldalúságát remekül igazolták a kiállított modellek is.

 

Igen sokféle feladatra bevethető ez a három irányba billenthető Meiller platóval és Palfinger PK 22002 daruval ellátott STRALIS X-WAY 6×4 modell

 

Szerepelt közöttük három irányba billenthető Meiller platóval és Palfinger PK 22002 daruval felszerelt, 6×4-es, 480 lóerős, ON minősítésű modell éppúgy, mint 480 lóerős, 8×4-es, OFF kivitelű billencs Schmitz felépítménnyel. Ezek között egy ON+ minősítésű betonkeverő állt, amelynek szuperkönnyű Super Loader (SL) kivitelű, 8×4-es, 480 lóerős fülke-alváza akár kilenc tonnánál kisebb saját tömegűre is specifikálható, így tíz köbméter beton szállítását teszi lehetővé a hatóságilag megengedett tengelyterhelési értékek túllépése nélkül. Ez igen figyelemre méltó képesség a kategóriájában.

 

A STRALIS X-WAY egyik fontos opciója a HI-TRACTION hidrosztatikus elsőkerék-hajtás

 

Persze a nyerges vontató kivitelek sem hiányoztak. Az egyik a tágas, akár kétfekhelyes Active Space fülkéje mellett a HI-TRACTION hidrosztatikus elsőkerék-hajtással tűnt ki, amely a műszerfalról egyetlen gombnyomással aktiválható, és ezt követően a hátsó kerekek kipörgésekor azonnal bekapcsolódnak az elsők is a hajtásba a kerékagyakba épített hidromotorok révén. A másik vontató pedig alacsonytetős, hálóhelyes Active Space fülkét, 12,9 literes, 510 lóerős, 2300 newtonméter nyomatékú Cursor 13 motort és kétkörös hidraulikarendszert kapott, így akár túlméretes munkagépek szállításához is ideális. Mindez azonban csak néhány példa volt, hiszen a STRALIS X-WAY többek között egy- és kétkaros konténeremelő felépítményekhez, rönkszállításhoz és csatornatisztításhoz is optimálisan specifikálható.

 

Jól látszik a különbség a közúti ON, a terepesített közúti ON+ és a terepes OFF kivitelek orrkialakítása között

 

A fülke-alvázak esetében elhangzott az ON, ON+, illetve OFF minősítés. Mit is jelent ez pontosan? Az ON kivitelűek országúti minősítésű járművek, így a kötelező elektronikus menetbiztonsági rendszerek mellett mélyre húzott műanyag lökhárítóval készülnek, amely mögött aláfutásgátló található. Az OFF-osok terepes minősítésű járművek, így a biztonsági vezetéstámogató rendszereken kívül az aláfutásgátlót is mellőzik, ugyanakkor masszív acél lökhárítójuk és jócskán megemelt alvázmagasságuk több mint 25 fokos első terepszöget biztosít. Fényszóróikat rács védi, a lökhárítójukhoz alsó védőlemez csatlakozik, míg a legalsó fellépőik rugalmasan elhajlanak a talajjal ütközve. Az ON+ minősítésű modellek alapvetően közúti járművek, így lökhárítójuk alatt aláfutásgátló látható, de acél lökhárítóval, közepes alvázmagassággal és fényszóróvédő rácsokkal készülnek.

 

Például ilyen süppedős, laza talajon nyújt nagy segítséget a HI-TRACTION hidrosztatikus elsőkerék-hajtás

 

A stand mögötti viszonylag meredek, süppedős, földes-köves talajú dombra fel-, illetve onnan levezető pályán pedig az érdeklődők két STRALIS X-WAY és egy TRAKKER tesztjárművet saját maguk is kipróbálhattak. A terheletlen, 460 lóerős X-WAY nyerges szerelvény vezetésekor a gyakorlatban is megismerhették a HI-TRACTION hidrosztatikus elsőkerék-hajtást. E rendszer használata nélkül még a tesztpilóták sem tudtak felhajtani a dombtetőre a járművel, míg az alkalmazásával bárki játszi könnyedséggel feljutott a laza talajú, meredek emelkedőn. Az új HI-TRONIX automatizált sebességváltó olyan villámgyorsan kapcsolja a fokozatokat, hogy felfelé mászás közben sem járt számottevő lendületvesztéssel a váltás. Lefelé pedig a vendégek tapasztalhatták, hogy már a természetes motorfékhatás is mennyire hatékony a STRALIS X-WAY modellekben. Ezenkívül egy közel teljes terhelésű, 460 lóerős, 6×4-es STRALIS X-WAY billencset és egy 500 lóerős, 8×4-es TRAKKER billencset is próbára tehettek.

 

Már-már a TRAKKER képességeit közelíti ez a 8×4-es STRALIS X-WAY billencs

 

Érdemes volt tehát ellátogatni a MAWEV-Show kiállításra, és alaposan körülnézni az IVECO standján. A vendégek ugyanis testközelből is megismerhették a STRALIS X-WAY számos különböző változatát, illetve gyakorlati ízelítőt kaphattak terepjáró képességeiből és vezethetőségéből. Emellett pedig találkozhattak egy 4×2-es, 5,0 tonna össztömegű, 160 lóerős, HI-MATIC automatikus sebességváltóval felszerelt Daily billenccsel, valamint egy robusztus, tekintélyes alvázmagasságú Astra HD9 8650 8×6-os bányabillenccsel, hogy a cégcsoport építőipari termékkínálatának két végletét is megismerhessék.

 

A STRALIS X-WAY számos különféle változatát kiállították az IVECO standján a MAWEV-Show rendezvényen