Egyre több gázüzemű IVECO STRALIS NP vontatóval találkozhatunk Nyugat-Európa útjain. A jelenség nem véletlen, hiszen egyrészt az IVECO mindent megtesz a környezetet kevésbé terhelő járművek fejlesztése terén, másrészt az ügyfelek is egyre környezettudatosabban választanak flottájukba új tagokat, harmadrészt az üzemeltetéshez szükséges infrastruktúra kiépítése is felgyorsult.

Három, egymással kölcsönösen kapcsolatban álló tényezőre volt szükség ahhoz, hogy a gázüzemű tehergépjárművek térhódítása megindulhasson. Elmondhatjuk, hogy az IVECO mintegy a korát megelőzve, immár jóval több mint húsz évvel ezelőtt, 1991-ben kezdett el foglalkozni a földgázzal, mint alternatív üzemanyaggal. Azóta a teljes termékválasztékot felölelve több mint 23 ezer gázüzemű járművet értékesített. Az impozáns adat egyértelműen mutatja az ügyfelek nyitottságát a környezetet kevésbé terhelő tehergépkocsik és buszok iránt. Persze arra is szükség volt, hogy a STRALIS NP teljesítményre, kényelemre, kezelhetőségre ugyanazt nyújtsa, mint a hagyományos dízelüzemű tehergépjárművek. A legsarkalatosabb pont – az infrastruktúra kiépítettsége mellett – azonban a jármű hatótávja, azaz az egy tankolással megtehető távolság. A STRALIS NP az akár 1500 kilométeres hatótávolságával biztosítja, hogy a hosszú távú fuvarozás területén is megállja a helyét.

 

Bármilyen szállítási feladat megoldására tökéletes a STRALIS NP, hiszen 460 lóerős változatának hatótávolsága már eléri az 1500 kilométert

 

Az IVECO termékválasztékának legújabb tagja, a 460 lóerős STRALIS NP, amelyet az új Cursor 13 motor hajt, a Franciaországban novemberben megrendezett Solutrans közúti fuvarozási szakkiállításon mutatkozott be. Az első példányok értékesítésére nem kellett sokat várni, a premier másnapján ugyanis a francia Transports Jacky Perrenot vállalat bejelentette, hogy a flottájában dolgozó 400 lóerős STRALIS NP vontatókat további 250 példánnyal egészíti ki, ezúttal azonban a 460 lóerős motort választotta a vállalkozás. Hasonlóképpen tett a belga Jost cégcsoport is, ugyanis október folyamán nem kevesebb mint 500 STRALIS NP LNG, azaz cseppfolyósított földgázzal üzemelő vontatót rendelt meg, amelyek közül az első 150 már 2018 folyamán munkába áll.

Ahhoz, hogy az ügyfelek és az üzemeltetők egyre nagyobb bizalommal viseltessenek a gázüzemű járművek iránt, és flottájukat a hagyományos dízelüzemű gépkocsik mellett az alternatív irányok felé is bővítsék, elengedhetetlen a megfelelő infrastruktúra kiépítése. Az egyes országok az Európai Unió kötelező érvényű előírásainak eleget téve ebben a témában hosszabb-rövidebb átfutási idővel saját hatáskörükben, illetve gázszolgáltató vállalkozások bevonásával megtették az első lépéseket. Ilyen módon nyílt meg például Ausztriában az ősz folyamán az első LNG-t, azaz cseppfolyósított földgázt értékesítő töltőállomás.

 

Ötszáz IVECO STRALIS NP vontatót rendelt október folyamán a belga Jost cégcsoport, amelyek a korábban beszerzett 132 dízelüzemű IVECO mellett dolgoznak majd

 

Az LNG iránti kereslet az utóbbi időben rohamosan nő Európában, amelyben jelentős szerepe van Németországnak, ugyanis a közlekedési minisztérium a cseppfolyósított földgázt határozta meg a következő 10–15 évre a hosszú távú fuvarozás számára leginkább megfelelő alternatív üzemanyagként. A számok önmagukért beszélnek. A földgáz használatával a STRALIS NP szén-dioxid-mérlege akár tíz százalékkal is kisebb lehet, mint egy hasonló dízelüzemű járműé, míg ez az arány biometán esetében elérheti akár a 95 százalékot is. A szilárd részecskék kibocsátásának mértéke elhanyagolható, a nitrogénoxidok mennyisége pedig hatvan százalékkal kedvezőbb az Euro VI kategóriába tartozó dízelüzemű modellekénél. A gázüzemű járművek használatával a zajszennyezés mértéke is jelentősen, mintegy ötven százalékkal mérsékelhető, ami a városi szállítások esetében különösen fontos érték.

Mivel azonban a fuvarozás határokon átívelő feladat, ezért nem meglepő, hogy az Európai Unió is szorgalmazza a fejlesztéseket.

Ahogy azt az IVECO vezetői megfogalmazták: „a gáz többé nem a holnap üzemanyaga, hanem a máé”. Ezzel a kijelentéssel nem érdemes vitatkozni, hiszen a puszta tények, köztük az egyre népesebb, aktívan dolgozó járműállomány, önmagukért beszélnek.

 

Egyre több megbízó kéri a fuvarozóvállalatoktól, hogy flottájukat a környezetet kevésbé terhelő járművekkel korszerűsítsék