Kategóriájában elsőként kínált nyolcfokozatú automatikus sebességváltót az IVECO DAILY. A hardverét tekintve a német prémium-személyautókéval rokon Hi-Matic váltót is kipróbálhatták már a hazai szaksajtó képviselői egy tesztfurgonban. Íme, a tapasztalatok.

Mint minden automatikus sebességváltónak, az IVECO Hi-Matic váltójának is az az egyik legnagyobb előnye, hogy rendkívül kényelmessé és könnyűvé teszi még egy akkora furgon vezetését is, mint ez a 170 lóerős, közel 2,3 tonna saját tömegű, 7,23 méter hosszú, 16 köbméteres rakterű tesztjármű. Különösen sűrű városi forgalomban, illetve elosztó fuvarozás esetén a rakodóhelyeken manőverezéskor tűnhet fel, hogy mekkora mértékben tehermentesíti a gépkocsivezetőt a kuplungolástól és a kézi sebességváltástól. Ráadásul rendkívül lágyan, rángatásmentesen, ugyanakkor csupán 0,2 másodperc alatt kapcsolja a fokozatokat, így szinte olyan érzést nyújt, mint egy fokozatmentes sebességváltó (CVT). A jármű gázadásra jóformán megszakítás nélkül és dinamikusan gyorsul. Egyszóval egészen más vezetési élményt ad, mint egy kézi sebességváltóval ellátott modell!

 

A kormánykerék közelében jól kézre áll a Hi-Matic joystick-karja

 

Kényelem ide vagy oda, sokan mégsem kedvelik a bolygóműves automatikus váltókat amiatt, hogy gázadásra először felpörög a motor, majd ezt követi a jármű gyorsulása, gázelvételkor pedig fordítva, a fordulatszám leesik és a kocsi szinte motorfékhatás nélkül gurul. Nos, a Hi-Matic minden fokozatban és sebességtartományban úgy viselkedik, mintha fix kapcsolat lenne a motor és a sebességváltó között, száműzve a hatékonyságot is rontó szlip jelenséget. Tehát a fordulatszámmérő és a sebességmérő mutatója együtt mozog, akárcsak a manuális vagy az automatizált váltók esetében. A kúszás azonban megmaradt, ami lassú, pontos manőverezésnél kimondottan előnyös.

 

Elegáns és könnyen kezelhető a Hi-Matic váltó joystick-karja

 

Tovább fokozza a Hi-Matic modellek vezetési élményét, hogy a régebbi automatikus sebességváltókkal ellentétben itt nem egy otromba, akadozó kart kell egy zegzugos kulisszában tologatni, hanem egy elegáns, a kormánykerék közelében jól kézre álló kis joystick-kar segítségével, két ujjal kezelhetők a váltó funkciói. A parkolóállás egy gomb megnyomásával kapcsolható. A gépkocsivezető a kis kar pöccintésével bármikor beavatkozhat a fokozatváltásba, míg a gazdaságos Eco és a teljesítményleadásra hangolt Power üzemmód is a joystick segítségével választható ki. A műszerpanel központi kijelzője ezekről egyértelmű visszajelzést ad.

 

A takarékos Eco és a teljesítményorientált Power üzemmód bekapcsolásáról a műszerpanel több mezőre osztott, grafikus központi kijelzője tájékoztat, akárcsak a Hi-Matic váltó aktuális fokozatáról

 

A tapasztalatok szerint a legtöbb esetben nyugodtan használható az Eco üzemmód, ugyanis az öntanuló vezérlés húsz különféle program közül választja ki az aktuális vezetési stílushoz leginkább illőt, és már néhány másodperc alatt alkalmazkodik a menetkörülmények megváltozásához. Nem túl nagy terhelés és nem túl agresszív gázpedálhasználat mellett az Eco mód 1200–1600-as percenkénti fordulatszám-tartományban tartja a motort, de olykor már 1500-nál, a zöld tartomány elejénél felvált. A háromliteres, változó geometriájú turbófeltöltővel lélegeztetett, 170 lóerős dízelmotornak pedig ez nincs is ellenére, így is kellő tartalékokkal, könnyedén mozgatja a testes furgont.

 

A 4,7 méter hosszú és közel két méter magas raktér befogadóképessége 16 köbméter. A kerékdobok között keresztben is kényelmesen elfér egy Euro-raklap. A hasznos teherbírás a vezetőt leszámítva 1,15 tonna

 

Ez a stratégia, illetve a nyolc fokozat közötti kis áttételi lépések egy további előnyt is tartogatnak. A motor mindig ideálisan kis fordulatszámon dolgozhat, ami kedvezően befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást, miközben a nagyon gyors és sima váltások révén nem zavaró a szokásosnál több fokozatkapcsolás. A nyolcadik fokozat extrém hosszú áttételezésének köszönhetően pedig 130 kilométer/óra sebességnél csak 1900-as fordulatszámon duruzsol a motor.

Persze a Hi-Matic váltónak a nagy teljesítményt kívánó, dinamikus használat sem derogál. A gázpedált bátrabban taposva az Eco program 3500-as fordulatszámig is kipörgeti a motort, míg a Power mód egészen a leszabályozásig, 3800-ig. Egyébként az adott fokozatot hosszabban kitartó Power üzemmódban visszafogottabb gázpedálhasználatnál 1500-2100-as fordulatszám-tartományban működik a motor.

 

A hátsó raktérajtók 270 fokos szögben is kitárhatók, és a praktikusan kialakított zsanéroknak köszönhetően nem kell kallantyúkkal vagy karokkal bíbelődni a 90, 180, illetve 270 fokos rögzítésnél

 

A másik ok, amiért sokan idegenkednek az automatikus váltóktól, az a nagyobb üzemanyag-fogyasztás. Nos, a sajtótesztek tapasztalatai szerint terhelés nélkül ez a nagytestű és nagyteljesítményű furgon autópályán 11, országúton 8, városban pedig 10 liter körüli átlagfogyasztást produkált a sebességhatárok betartása mellett. A gyári mérések alapján pedig a Hi-Matic négy százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást a hatfokozatú automatizált váltóhoz képest, ami valóban nagy szó. Ezek szerint a hosszú áttételezés, az ideális fordulatszám-tartományban üzemelő motor és a fixre záródó tengelykapcsoló kellően ellentételezi a hidrodinamikus tengelykapcsolóval társuló bolygóműves automaták nagyobb veszteségeinek hatását.

Sőt, a gyári elemzések tanúsága szerint a Hi-Matic a gépkocsi teljes élettartama során tíz százalékkal csökkenti a javítási és karbantartási költségeket a kézi váltóhoz képest, főként a hajtáslánc kímélésének köszönhetően. Ez a korszerű automatikus sebességváltó tehát úgy tudja fokozni a vezetés kényelmét és biztonságát, hogy közben még az üzemelést is gazdaságosabbá teheti! Ezáltal nemcsak a sofőrök kedvence lehet, hanem az üzemeltetőké is.

 

A 4,1 méteres tengelytávolság és a 7,2 méteres hossz ellenére nagyon fordulékony és jól manőverezhető a DAILY tesztfurgon