Az Európai Parlament plenáris ülésén megszavazta hivatalos állásfoglalását, valamint az Európai Bizottság felterjesztésének módosításait a nehézkategóriájú tehergépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának szabályzásáról.

Az IVECO üdvözli, hogy az Európai Parlament támogatja e módosításokat, elismerve a földgáz szerepét az európai szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről megfogalmazott célok elérésében.

Torino, 2018. november 16.

Az Európai Parlament plenáris ülésén megszavazta hivatalos állásfoglalását, valamint az Európai Bizottság felterjesztésének módosításait a nehézkategóriájú tehergépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának szabályzásáról. Az IVECO üdvözli az Európai Parlament támogatását a földgáz és különösen annak megújuló forrásokból származó része iránt, s hogy – a földgáz hosszú távon fenntartható fuvarozásban betöltött szerepéről mostanában megjelent, meglehetősen éles és pontatlan kritikák ellenére is – elismeri az európai szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének életképes és hatékony megoldásaként.

Mindemellett egy módosítást is nagy, többpárti többséggel fogadott el az Európai Parlament a november 14-i, szerdai plenáris ülése alkalmával. Ebben felkéri az Európai Bizottságot, hogy legkésőbb 2020-ig dolgozza ki a megfelelő számítási módszert azon gyártók átlagos flottaemissziójának a megújuló üzemanyagokat is figyelembe vevő számítására, akik CNG- és LNG-megoldásokat is kínálnak ügyfeleiknek.

Pierre Lahutte, az IVECO márka elnöke így kommentálta: „Nagy örömmel tölt el minket, hogy az Európai Parlament elfogadta e módosítást, elismerve a földgáz szerepét a szállítási iparág szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésében. Mi, az IVECO-nál, jó ideje olyan érett technikát látunk a földgázüzemben, amely már ma rendelkezésünkre áll és drasztikusan csökkentheti a károsanyag kibocsátást, akár 90 százalékkal kevesebb nitrogén-dioxid (NO2) és 99 százalékkal kevesebb részecske emissziója formájában, biometán alkalmazásával pedig akár 95 százalékkal is csökkenthető a szén-dioxid well-to-wheel kibocsátása. A földgáz emellett harmonikus átmenetet tesz lehetővé a fuvarozás teljes mértékű szénmentesítése felé, amikor a biometán már szerves hulladék anaerob bomlásával állítható elő, visszajuttatva a komposztot és a tápanyagokat a talajba, illetve szerves anyagként megkötve a szenet a negatív szénlábnyom szolgálatában. Víziónk eredményeképpen az IVECO mára földgázüzemű tehergépkocsik teljes választékával mindenfajta alkalmazásra kínál ilyen járművet, egészen a nehézkategóriájú távolsági fuvarozásig. Mindezt az idei Haszonjármű-IAA alkalmával is bizonyítottuk, amikor első gyártóként dízeljármű nélküli kiállítási standunkkal írtunk történelmet.”

A földgáz, mint a hosszú távon fenntartható fuvarozás kiforrott megoldása az EU intézményei és kormányzatai körében is elfogadott, akik számos módon támogatják a koncepció további fejlesztését, a földgázt érintő módosítás így más, már elfogadott intézkedések körét bővítheti. Ezek között szerepel az energiatakarékos és alacsony szén-dioxid-kibocsátású gázüzemű tehergépkocsik beszerzésének pénzügyi támogatása, a cseppfolyósított földgázzal (Liquefied Natural Gas; LNG) üzemelő tehergépkocsik mentesítése a németországi útdíjak alól, az LNG fogyasztási adójának megszüntetése és a dízel üzemanyag megadóztatása az LNG-infrastruktúra bővítésének finanszírozására Lengyelországban, valamint a Franciaországban és Olaszországban a szarvasmarhatrágyából és mezőgazdasági hulladékból előállított biometán, mint tehergépkocsi-üzemanyag népszerűsítésére kibocsátott rendeletek.

A végső jelentés számos kritikus pontot jelöl meg az iparág számára, egyebek mellett a károsanyag-kibocsátás mérséklésének még szigorúbb célkitűzései formájában. A törvényalkotói folyamat következő lépése az Európai Tanács szavazása, amely kapcsán az IVECO, valamint a gáz- és biogázipar bízik abban, hogy a tagállamok elfogadják e rendelkezést a szénmentesítés folyamatának felgyorsítása érdekében.

 

 A sajtóközlemény szövege

 Nagy felbontású fénykép 1