Ellisup tanulmánybusz

Innovatív koncepció a holnap közösségi közlekedése számára.

Betekintést enged a jövő járműkoncepciójába, a városi közlekedés jövőjébe az IVECO BUS Ellisup tanulmánybusza. Új, tisztán elektromos hajtásláncot és ehhez kapcsolódóan új felépítést is előrevetít a Busworld Kortrijk 2013 rendezvényen debütált jármű. A fejlesztés során fontos szempontot jelentett a megfizethetőség: a projekttel megcélzott teljes birtoklási költség egy dízelmotoros jármű és egy trolibusz közötti. Az energiatároló rendszer akkumulátorok és szuperkondenzátorok innovatív kombinációjából áll, és nagy energiasűrűség, illetve tartósság jellemzi. A nyolc kerékből négy hajtott, a Michelin kompakt kerékagymotorjai gondoskodnak az előrehaladásról.

A kisméretű kerekek teljesen új belső kialakítást tettek lehetővé, a tágasabb utastér sokkal élhetőbb és hatékonyan elősegíti az utasáramlást. Ennek nagy előnye, hogy a megállókban gyorsabban szállhatnak le, illetve fel az utasok. Szintén a szokatlan abroncsválasztás tette lehetővé a nagyobb felületű ablakokat, így a jármű belseje világos és szélesebb panorámát kínál.

A 12 méter hosszú, tisztán elektromos meghajtású, hálózatról tölthető jármű főbb jellemzői:
• 8 kilométer hatótávolság
• 4 perces gyorstöltés a végállomáson
• Külső és belső utastájékoztató kijelzők
• Adaptív, indirekt, LED-technikájú világítás

Az Ellisup programot a francia környezetvédelmi és energiaügyi ügynökség (ADEME) felügyeli. A programban részt vevő partnerek az IVECO BUS, a Michelin gumiabroncsgyártó, az RATP (francia állami közösségi közlekedési vállalat), az EDF(Électricité de France), a CEA (francia alternatív és atomenergia bizottság), az IFP Energies Nouvelles, az IFSTTAR (francia közlekedéstudományi és -műszaki, területrendezési, -fejlesztési és -hálózati intézet), az ERCTEEL (elektromos és elektronikus technológiák üzleti és műszaki elemző és fejlesztőközpontja) és a RECUPYL (akkumulátorok innovatív, stratégiai fontosságú fémekké történő újrahasznosítására specializálódott cég).